Daisypath Anniversary tickers

12 December 2010

RINDU



Bulan Disember ramai kawan2 yg mengadakan kenduri kendara..Antara yg termasuk dlm list wajib-pergi-walau-macammana-pun ialah majlis perkahwinan one of my buddy ever..Aznida dengan pasangannya Hafiz yg juga merupakan teman persekolahan dulu..atau lebih dikenali sebagai Nida & Zack..If not mistaken, mereka adalah pasangan jodoh satu batch yang ke.....sat nak kira sat...(lea-zarip,has-syukri,nu'on-ujai, bota-kern, najwa-bob)..oh..yg ke 7 sudah...ramai gak rupanya yg terjatuh hati sesama batch ni..padahal dulu masing2 punyala jual mahal masa sekolah..

Sehari sebelum kenduri, aku pergi menjengah bakal pengantin..pegi seorang diri dengan harapan dapat menolong apa2 yg patut..Ummar kena tinggal dgn tokma skejap ya..sori ya sayang...
Masa drive otw ke rumah Nida di Kota Sarang Semut, Kedah,mcm2 berlegar kat kepala aku..entah kenapa rasa sayu menyelubungi hati ini..ibarat 'slide show'. satu persatu kenangan kami berdua ligat bermain di otakku...sayu n sedih sangat..tap2 air mata jatuh..cite kat suami, n mcm biasala dia usik cakap over,patutnya kawan kawen, seronokla..seronok tu mmg la seronok bang...hehe..tp xtaula tiba2 jd gitu..sedih tau..mcm rasa akan kehilangan kawan yg paling rapat..

rasa kejap ja masa berlalu..sangat banyak kenangan..ingat lagi dulu mula rapat masa f4..kesnya aku dengan dia duk sekatil..nida katil bawah, aku katil atas..nida selalu ungkit peristiwa menunggu di rak kasut..kata dia aku ni sombong..kena org lain buat move dulu kalu nak jadi kawan..sbg cth..malu nak suh dia tunggu pg2 utk g sekolah sama2..aku ni jenisnya xsuka memaksa..walaupun sbnrnya nak berjalan sekali ke kelas tp segan nak gtau..sbbnya dia slalu siap awal..maklumla pelajar cemerlang..jalanpon laju..tu yg last2 dia wat langkah pertama..ingatkan dia dh pegi..pastu nampak ada org tunggu kat rak kasut..dia xckp apa pon..dalam hati "eh, xpegi lagi..dia ni tunggu sapa?"..wat dek je la..then bila aku siap pakai kasut, dia pon ckp 'jom'".la,tunggu aku rupanya"..terharu toksah cakapla...ingat lagi pagi2 masa org lain sibuk membuai mimpi tapi nida dah bangun dah..bancuh milo pastu menyandar kat tepi katil baca buku biologi..sangat rajin..kagum betul..sbb nida ni jenisnya kalu nak sesuatu mmg akan usaha sungguh2..

kalau cuti2 pon kami masih berjumpa..selalu pegi umah Nida..n kalu pegi wajib tido..dulu2 masa sekolah slalu pegi dengan Nazwah,Mena n Mus.tido umah Nida..ada sekali tu nida bawak aku ngan mena g umah tok dia.mmg jakun sgt bila dia bwk g bendang..1st time menjejakkan kaki di atas batas bendang..perasaan? owh..sgt takut n jakun okeh..macam rasa kaki nak tenggelam dalam tanah bila melangkah n asyik menjerit ja everytime melangkah.lagi risau bila ada katak n etc..huahuahua..then malam tu tumbuk daun inai n pakai ramai2..tok nida sgt baik..sayang dia..pernah satu mlm aku batuk kong kong kong, then dia bangun g amik daun sireh pastu letak gula then bagi aku mkn...sbnrnya xmau makan..tp sbb hormatkan org tua aku kunyah juga..dengan izin allah, alhamdulillah kurang dah batuk aku pada mlm tu..satu lagi peristiwa yg paling xleh lupa..nida ada cita pasal sepupu lelaki dia yg sebaya.dulunya baik, pandai n alim tp tiba2 berubah pakai rantai n sbgnya.mcm ada konflik identiti la mamat ni...then xtau napa kami berdua rasa bertanggungjawab nak bagi dia insaf.rasa mcm penyelamat dunia tau masa tu..hehe..pastu ada skali tu aku pi umah dia n kami menjalankan tugas..wat keja masa mak ayah dia xda..telefon budak laki ni guna telefon umah.tp telefon tu kami panggil telefon 'makan' sbb kalu nak bercakap kena tunduk kat speaker dia n wat mcm gaya makan.telefon ni wireless tp gagang dia dah hilang xtau pi mana..jd kalu nak bercakap mmg kena wat loudspeaker.nasibla kami wat keja kat tingkat atas umah dia..pastu bermulala episod mentarbiyah sepupu dia..akula yg jadi jurucakap sbb nida takut sepupu dia cam suara..tp mmg kelakarla masa tu.sampai termimpi2 lagi..mimpi mamat tu tepon aku cakap"awak dah berubah..awak semakin penyegan"..ending kisah ini ialah kami terkantoi..n dia dah kenai aku pon..segan gila rasa..

masa cuti matriks aku keja kat opis ayah nida...jadi tukang key-in data bancian masa..seronok sangat masa tu..dapat gaji banyakla jugak..then g shopping kat Bukit Kayu Hitam..beli present utk makngah n pakngah (mak n ayah nida) tanda terima kasih sbb tumpangkan aku selama sebulan lebih kat umah dia..sejak matriks plak pegi dgn wandi..mmg antara destinasi wajib kami..

oh..ada lagi..masa gaduh2 dulu..yg tu pahit..sedih.tp kelakar pon ye...pasal mercun..nak dekat SPM plak masa tuh..agak terganggu la.then after SPM nida kol, ktorg clarify everythig...best part...berdamai! hehe cam kanak2..=)



dan macam2 lagi....


one word best descibe my feeling...RINDU!

No comments: