17 August 2011

seronok xpakai pampers

Bestnya tido semalam..tapi memandangkan masuk tido lewat ( 1.45pagi ) + penat sgt, maka terlepaslah sahur kami berdua pagi td..huhu..terjaga pon sbb dgr azan subuh..Ini kali kedua miss sahur..kali pertama miss sahur pada minggu pertama puasa.kesnya sbb penat 'ktung ktang' di dapur utk sediakan sahur pukul 1 pagi..then tidur n kunci jam pukul 5..xbangun pon..last2 xdan makan sahur..di carry forward..jadikla lauk berbuka,,hehe..tapi walaupon tertinggal sahur tapi alhamdulillah mampu puasa smpai azan magrib..semoga diberi kekuatan untuk menghabiskan puasa pada hari ini juga..amin..

Bangun pagi tadi berlaku satu adegan yang lucu..bagi aku la..dan harus direkodkan..
Ummar terjaga awal pastu merengek mintak susu..dengan mata xmau bukaknya..
maka si ayah pon pegila bancuh..
dah minum2 susu semua, dia jadi ligat n buntang mata..
sambil membelek2 buku, dok membebel2 n bercakap dalam bahasa dia.aku pon respon jela dari jauh..

tiba2 dia dtg n tarik tgn aku..duk kata yak..yak..
sbnrnya dah perasan dia berak dari tadi..
sbb tiap kali nak wat projek, dia akan mencangkung n nampakla muka meneran dia tu..

aku pon terusla pimpin dia masuk toilet..masa tgh2 basuh yak ummar, tiba2 ada seekor lipas kecik mai ikut mana tah n trus  merayap kat kaki dia..nasibla ummar xmenjerit..dia jus tepis2 guna tgn n libas2kan kaki dia utk bagi lipas tu jatuh dari kaki..masa tu dh nak smpai peha gebu dia dah..
tapi xberjaya..
maka supermak ummi pon membantu la tepiskan lipas tu..
ok..dah selesai semua keluar toilet..
amik pampers n nak pakaikan kat ummar..mcm biasa, kena kejar2 dulu baru pampers tu berjaya melekat kat bontot tu..
sementara nak amik baju ummar, aku dgr bunyi strap..rupanya dia dah bukak balik pampers dia..mmg senang ja pon sbb pelekat jenis velcro kan..

dahtu dia pegang pampers dia n goyang2kan tangan.. macam ejek aku la..geramnya ummi..apala ummar ni..
pastu aku pon malas layan..juz cakap..
"haa..bukakla pampers..biar kat ummar.. satgi cockroach mai gigit tote ummar..ummi xmau tolong.."

sepantas kilat terus dia meluru sambil bawak pampers dia n letak tepi aku..pastu baring atas pampers sendiri..
wah..wah..wah..satu perkembangan yg baik..xpernah2 gitu..
HARI INI DALAM SEJARAH! 
volunteer nak pakai pampers..
dalam hati..kuang3..ohhooo..takut lipas gigit bird ye..
boleh guna cara ni lagi nampaknya..hehe
tapi rasanya xberjaya lama la kot kalu guna selalu..
sbb kita ingat kita bijak..tapi adakala sebenarnya dia lagi bijak dari kita..
hehe..
so kena kreatif guna dan gabungkan semua teknik di mana2 yg perlu..kihkih

hehe....to ummar dear..ummi love u so much..
awak mmg kena pakai pampers lagi..sabarla nak ye..
nanti ummar besar sikit ummi latih kencing n berak sendiri dalam toilet ye..
xpayah dah berpampers2 bagai..
biar adik ummar ja yg pakai pampers..;)



14 August 2011

Muhasabah #1







Tinggal sebulan lagi anakanda tersayang akan menjejak usia 2 tahun..

Pantas sangat masa berlalu.
Sebagai ibubapanya..
Sentiasa berlegar dalam hati dan fikiran persoalan2 yang antaranya kami sendiri tak pasti jawapannya....

adakah dalam 2 tahun ini, kami berdua sebagai ibubapanya telah menjaga amanah dari Allah ini dengan menjalankan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya?

Apakah takrif 'ibubapa yang baik" menurut pandangan Islam?

Bagaimana dengan kasih sayang yang kami curahkan..pelukan kami kepadanya..ciuman kami kepadanya..doa kami buatnya..didikan kami buatnya..?

Cukupkah sekadar menjaga makan,minum serta pakainya?

Bagaimana untuk memberitahu "jangan buat itu..tidak boleh membuat ini.." dengan bahasa yang paling berhikmah dan terkesan di hatinya?

Terukkah kami jika kekadang terlanjur meninggikan suara dan menengking kepadanya apabila hilang kesabaran?

Wajarkah memukul anak kecil yang melakukan kesalahan walhal si comel belum tahu membezakan baik dan buruk walaupun dilakukan dengan niat mendidik?

dan pelbagai lagi..

..........................
Yang pasti, kami hamba yang lemah..tidak mampu mengawal semua perkara..kudrat kami terbatas..


Oleh itu..
Setiap hari kami berdoa..sambil merenung dengan penuh kasih wajah suci ini agar semoga kami sentiasa dibimbing oleh Tuhan dalam kami membimbing amanahnya..Jangan dek kerana salah langkah dan percaturan kami ibubapanya, si anak yang akan merana di kemudian hari...
dan semoga Allah mengiringi langkah permata hati kami dengan seribu satu kebaikan dan jauhilah dia daripada mudarat..Amin amin yarabbal alamin..