Daisypath Anniversary tickers

13 February 2011

UpDATE 16months++ n some stories behind it ;)

Muhammad Ummar in his school uniform ;)


Actually lagi sehari dua dah nak jadi 17 bulan..nie update ttg anak bujang saya.Secara peribadi saya merasakan sejak Ummar g skool ni tgk ada byk perkembangan dia..Mungkin sbb di sekolah dia bergaul dgn budak2 besar..dia yg paling kecik kat situ..yang paling muda selepas dia umur 2 tahun..then yg lain2 suma 3 taun lebih..budak 5.6 tahun pon ada..dan selalunya dorg ni bergaul sekali..

means xda partition2 cth mcm,ni ruang utk bdk kecik, ni ruang utk bdk besar..xda..depa duk skali..blaja skali, makan skali n main skali..cuma tido je asing..ummar ngan bdk umur 2 tahun tu akan tido kat tingkat bwh..budak2 besar kena tido kat atas..Sebenarnya dorg xambik budak yg bawah 2 tahun, tapi dh saya yg sungguh2 nak jugak masukkan dia...
tapi Ummar xda formal punya lesson lagi..3 tahun ke atas baru ada modul n sebagainya..

Selepas duk situ ummar dah boleh panggil cikgu atau teacher..bunyinya agak jelas,bukan bunyi ujung saja..dia akan cakap "tea-chaar"..saya baru perasan this week sebenarnya..Kesnya bila dia panjat meja kopi, saya buat2 cakap " Cikguuuu..tgk ummar ni.."..pastu dia asyik cakap teacher2..mula2 saya xyakin lagi..sbb ingat mungkin dia juz randomly cakap apa2..saya tryla ulang..n..confirm..setiap kali saya sebut cikgu, dia akan balas dgn teacher...Tapi bila dirisik2 dgn cikgu dia semalam, rupanya dari minggu pertama lagi ummar dh stat panggil cikgu dan juga teacher..

Saya nak berkongsi satu cerita..ya..ttg khilaf saya sbg seorang ibu..
Lepas 1,2 minggu hantar ummar ke sekolah dia, ada sekali tu jumpa dgn cikgu dia yg juga pemilik Tadika Nuur mutiara tu..
Pastu cikgu ummar tanya saya "ummar ni mmg boleh cakap dah ka?"..
Saya pun cakapla yg dia belum pandai cakap..yg saya tahu dia boleh sebut nak dan mama..itu sahaja..
Pastu cikgu cakap dgr ummar 'bercakap' semasa berada di situ.siap dia akan panggil ayah pada suami cikgu itu tadi..Pelik..sbb di rumah, ayahnya sendiri pon dia belum pernah panggil..except masa dia menangis..adala dgr sebutir dua bunyi semacam..."mmiiii...ayahhhh..."..
Then, saya respon dgn penuh konpiden kepada cikgu ummar dgn berkata.."oh, tak..dia mmg blum bleh cakap lagi..adala bunyi2 dari mulut kecil dia tp exact word tu saya mmg xda dgr lagi"(harusla konpiden.ai kan mak dia..konon2 mcm.. i know my son better..hnsf..hnsf..)

Ok.tu kes pertama.

Kes kedua pula berlaku dlm seminggu dua selepas kes di atas..
Semasa perbualan dgn cikgu yg sama,dia memberitahu saya bahawa ada pelajar umur 4 tahun sudah boleh membaca dgn lancar..
Saya mendengar sajala..
Tiba2 cikgu tu menambah..."Ummar ni pon saya tgk 'cepat' dia belajar..jenis yang "cepat" ni puan.."
Ada riak yakin pada wajah beliau..
Terkaget sekejap saya..kemudian laju ja mulut saya menjawab..
"ye ke cikgu..saya ni agak risau dgn dia sebenarnya..err..kdg2 nampak mcm blur je" ( sebenarnya jarang2 saya mengeluarkan ayat persis begini..kerana tahu kata2 itu mungkin menjadi doa..jadi kerisauan itu hanya terpendam dalam hati sejak sekian lama)
..kemudian perbualan terhenti di situ..

Dalam kereta, saya berfikir panjang tentang perbualan tadi..
saya rasa saangat teruk..Serasa seperti bukan seorang ibu yang baik..
Bagaimana boleh org luar,yg baru mngenali anak saya xsampai sebulan boleh melihat potensi dalam dirinya dan berkatayang baik (positif )sedangkan saya sebagai ibunya, yang telah bersamanya bertahun ( plus masa dlm perut ) berkata yg sebaliknya?
Oh..saya sungguh insaf dan sedih setiap kali teringat kejadian ini..juga malu dgn diri sendiri..
Ternyata saya belum cukup mengenali anak sendiri..
Belum cukup mengenali anak sendiri bagi saya masih boleh dimaafkan..kerana mungkin disebabkan masa yang lebih banyak diluangkan ummar di sekolah berbanding di rumah..
Tetapi untuk bahagian tidak yakin dengan kebolehan dan potensi darah daging sendiri pula bagaimana?
Adakah masih boleh dimaafkan? oh..saya rasa telah melakukan kesalahanjenayah yang besar..


Terbaru, semasa saya mendudukkan ummar di riba semasa mengaji,pertama kali dia mendengar sambil jari2 tunjuk pada ayat2 al-Quran dan berulangkali sebut '..ba..ta..ba..ta..ba..ta'
Subhanallah..rasa nak menangis..sungguh!

Betul la kata org..setiap anak adalah berbeza dan setiapnya ada pencapaian dan perkembangan tersendiri..Oleh itu, kita perlu menghargai setiap perkembangan dan pencapaian mereka..

................................................................................................................................................................


Tetapi, keseluruhan bahagian di atas buat saya sangat-sangat bersyukur..
saya bersyukur disedarkanterhantuk sekarang.. bukan esok..tidak lusa..
Saya harus sentiasa ingat bahawa saya adalah pemegang amanah daripada Nya..

'Ya Allah, berkati dan iringilah niatku dengan keberkatan dan rahmat dari Mu'


Sila layan video dari Ummar..
Cubaan mengira 1, 2, 3..A, B, C..Alif Ba Ta...
psstt..abaikan keadaan sekitar yang saujana pemandangan itu ya..hehe..

8 comments:

Fain said...

Wah, Syahmi pon ada basikal mcm Ummar. Bole geng lah cmni... Btw, Ummar da pg school ehh? Mesti seronok. Syahmi dok umah pengasuh jerr

Fain said...

Syuhrah, Ummar masuk Q-dees eh? Cmne fee kt Q-dess? Is it expensive?

Fatima Saiful said...

whoaa..pandai nyer ummar.bagus laa dah pegi school.;)budak2 time cani mmg cepat serap. bab yg org luar lagi tahu tuh...kdg2 kite pon selalu camtuh. Hermm, sebab tuh kene selalu tanye teacher arinih blaja ape. Mcm Aqil, tetibe je EeYaaEeYaYo...rupe2nye lagu old macdonald. So, kite pon tatau yg die tau sebenanye(walau dlm versi die).

UmmiUmmarMuaz said...

@Fain : Oh..beskal same ye..hehe..AAh..baru stat g skool taun ni.B4 dis anta umah pengasuh jugak.Pastu ada problem sket..yg sy rasa xbgs utk perkembangan ummar..trus try cari nursery@skool.Dia g Qdees.Bayar rm250 je.7 pg sampai kul 4ptg.kdg amek lewat kul 6 pon dia xcaj extra.Bdk2 lain yg umur 3taun+ bayar RM350 coz ada modul dll.

@take : Betul take..rasa tepat pilihan anta Ummar g skool.mujur Allah bukakan ati syu.mula2 cam ragu2 jugak sbb kesiankan dia.Tp rupanya dia lbh byk berkembang bila duk kat skool ni.Sbnrnya bkn nakkan dia belajar formal education sgt..cuma nak expose kan dia dgn environment yg leh rangsang dia.

Wah..terbayang Aqil nyanyi EeYaaEeyaYo..comell..Dan part swimming tu yang terpaling kagum la dgn nursery Aqil..:)

whiteapple said...

it's ok syu, ummarohummar, pandai nyer dia skrg :), aunty is rindu la. hehe, ok syu. update la slalu ek .

Fain said...

@UmmiUmmar - Wow, quite expensive ekk? Tapi kalo di ikutkan nilai yand dia belajar tu lagi besar maknanya. RM250 pon sama mcm anta kat pengasuh jugak...
I memang berminat nak tahu pasal pakej Q-dees nie.. Nanti i email u keh?

UmmiUmmarMuaz said...

@whiteapple-Hari tu xsempat ummar nak jumpa auntie is time kenduri auntie madie..Ummar dtg lmbt sgt..hehe

@Fain- Btol..dulu anta kat pengasuh pon sy bayar RM280..Boleh2 sgt.nanti sy balas email Fain.

Imaan09 said...

uhuhuuu..budak bijak ni..dia skolah Qdees ek..ok laa.. bleh asah kepandaian ummar..
syu, itu dilema seorang ibu bekerja..it's normal..sbbnya dah mmg dia abes masa lebih banyak kt sekolah berbanding kt umah(tolak waktu tdo kt umah laa)..